Nisan sonunda hükümet tarafından devreye alınan uygulama ikili ticareti zora soktu: Irak’la 72 saat krizi

Irak’a Yapılan İhracatta Yeni Düzenleme İhracatçıları Zora Soktu

Türkiye’nin önemli ticaret ortaklarından biri olan Irak’ta ürünlerin sınır geçişinden itibaren en geç 72 saat içerisinde yeni bir manifesto düzenlenerek güneye ulaştırılması kararı, ihracatçıları zora soktu. Yeni düzenlemenin kaldırılmasını bekleyen ihracatçılar, önümüzdeki günlerde Türkiye’ye gelecek olan Irak Başbakanı Muhammed Şiya es-Sudani ile görüşülerek sorunun çözümünü istiyor.

Ankara’da yapılacak Yüksek Düzeyli Stratejik İşbirliği Konseyi’nin 4. toplantısında iki ülke arasındaki ekonomik ilişkiler masaya yatırılacak. Irak merkezi hükümeti tarafından yakın zamanda devreye alınan bu düzenleme, Türkiye’den Irak’a yapılan ihracatı olumsuz etkiliyor.

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) verilerine göre Türkiye’nin Irak’a ihracatı, geçen yılın ocakaralık döneminde bir önceki yıla göre yüzde 9.8 artarak 10 milyar 698 milyon 863 bin dolara yükseldi. En fazla ihracat yapılan sektör, 2 milyar 147 milyon dolarla hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri oldu. Türkiye’den Irak’a en fazla ihracat 3 milyar 89 milyon dolarla İstanbul’dan yapılırken onu Gaziantep, Mardin, Şırnak ve Mersin izledi.

DEİK Türkiye-Irak İş Konseyi Başkanı Halit Acar, yılın başında yaptığı açıklamada iki ülke arasındaki ticaret hacmi hedefinin 2025’te 30 milyar dolar olduğunu belirtmişti.

‘SÜREKLİ BİR SORUN’

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanvekili ve Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Fikret Kileci, söz konusu uygulamayı, “Irak’ta sürekli yaşanan rutin sorunlardan biri” olarak nitelendirdi. Bu hafta içerisinde çözüm beklediklerini belirten Kileci, “Habur Sınır Kapısı’ndan bizden günde 2 bin araç geçerken Irak tarafında bu sayı 750-800 civarında kalıyor, bu da sıkışıklık yaratıyor. Irak hükümeti kendi üretimlerini desteklemek için bu tür uygulamalara başvurabiliyor. Özellikle tüketim süresi kısa olan gıda ürünlerinde ciddi sıkıntılar yaşanıyor” dedi.

‘HER KALEME AYRI MANİFESTO’

Güneydoğu Anadolu Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu ise ihracatçıların karşılaştığı bürokratik engellerin hedeflere ulaşmayı zorlaştırdığını belirtti. Daha önce taşıt başına tek bir manifesto yeterli olurken artık Irak’ın kuzeyinde farklı araçlara yüklenen her taşıt ve her ürün kalemi için ayrı manifesto hazırlanması gerektiğini aktaran Kadooğlu, “Bu uygulama ihracatçıların Irak’ın kuzeyindeki depolama ve dağıtım sistemleriyle uyumlu değil. Operasyonel aksamalara ve maddi kayıplara yol açıyor” dedi.

Related Posts

Vergi borcu olanlar dikkat! 50 binden 250 bine çıkarıldı!

Vergi borçlarının taksitlendirilmesinde teminatsız tecil yapılabilecek tutar 50 bin TL’den 250 bin liraya çıkarıldı. Konuya ilişkin Cumhurbaşkanı Kararı Resmi Gazete’de yayımlandı. Hazine ve Maliye Bakanlığı’ndan edinilen bilgilere göre, vergi ve …

Altın güne düşüşle başladı: Gram ne kadar oldu?

Altın güne düşüşle başladı: Gram ne kadar oldu?

Dün düşmüştü: Borsa İstanbul yükselişe geçti

Dün satıcılı bir seyir izleyen BIST 100 endeksi, günü yüzde 1,64 değer kaybıyla 10.107,68 puandan tamamlamıştı. Bugün ise açılışta yüzde 0,65’lik artışla toparlanma gösterdi. BANKACILIK VE HOLDİNG ENDEKSLERİ DEĞER KAZANDI Güne pozitif başlayan …

Dev döner firmasının işçileri greve başladı: Patronun lüks aracı çileden çıkardı

Almanya’nın Ludwigsburg kenti yakınlarındaki Murr kasabasında faaliyet gösteren döner üretim sektörünün önde gelen firmalarından Birtat’ta çalışan işçiler adına Gıda, İçecek, Restoran İşçileri Sendikasının (NGG) yürüttüğü toplu sözleşme …

Fenerbahçe güldürdü, Kurultay davası coşturdu!

Borsa İstanbul’da geçtiğimiz hafta yatırımcılar için nasıl geçti? Borsada kazandıran ve kaybettiren hisseler merak ediliyor. İşte Borsa İstanbul’un geçen haftası… CHP’nin Kurultay davasının görültüğü gün yükselişe geçen BIST 100 endeksi, 19 Mart …

Havacılıkta dev hamle: Satış işlemleri başlıyor!

Avrupa havacılığında dev birleşme adımı! Air France-KLM, SAS’ın çoğunluk hissesini almak için işlemlere resmen başladı.